dijous, 11 d’octubre de 2018

'La llum del món' de CRIT Teatre

Amb èxit de públic, CRIT, Companyia de Teatre ha estrenat al Teatre Micalet de València La llum del món, un retaule aclamat per la crítica que s'hi podrà veure fins al 21 d'octubre. Destaca novament una de les constants del grup: el caràcter didàctic que els porta a seguir promovent el coneixement de la literatura (narrativa i poesia) sobre el propi escenari.

En aquesta ocasió, a més d'Anna Marí i Daniel Tormo (autors també del text), hi participen en el muntatge José Montesinos i Panchi Vivó. El text, basat en alguns passatges de la Bíblia, és un retaule amb cançons i música en directe (The sound of silence de Simon i Garfunkel, Let it be dels Beatles o Nothing else matters de Metallica) amb un adient regust religiós que recorda les cançons de catequesi.

La representació, en clau de tragicomèdia, conté en ocasions quadres i moviment d'actors molt còmic; parlem d'escenes elogiables com l'ofegament dels nàufrags que veuen passar de llarg la nau de Noé.



Cal dir que la proposta de CRIT és agosarada perquè viure actualment del teatre no és fàcil; per això les companyies se les han d'enginyar per poder explotar les seues creacions teatrals i traure, si més no, la inversió de posar-les en peu. Això exigeix molta creativitat i dinamisme. Es, potser, per això que CRIT s'ha especialitzat en un teatre de la paraula on es prescindeix de decorats realistes i/o excessius i els espais són creats amb la màgia de la paraula i amb actors i actrius que representen més d'un personatge en escena; aquesta màgia es completa amb una bona il·luminació (dissenyada per Víctor Anton) i una encertada banda sonora (creada per Panchi Vivó) que ajuden a la creació del clímax apropiat. 

Respecte a l'espai escènic, tampoc no es fa cap excepció respecte al bon treball realitzat en anys; sota la direcció artística d'Anna Marí, La llum del món es representa en un escenari (dissenyat per Luis Crespo) pràcticament buit que permet que l'obra puga ser representada en teatres o en qualsevol altre espai escènic com els salons d'actes dels centres educatius. Un encert que els permet arribar també més enllà de  les pròpies sales teatrals.

A través del vestuari de Tonuca Belloch, senzill però efectista, se'ns presenten els personatges bíblics a diferència dels actors i actriu de l'obra que apareixen en escena i conclouen l'obra uniformats amb una jaqueta que porta un nom brodat; es tracta de la Memòria, l'Enteniment, la Voluntat i l'Oblit. No són banals aquests noms perquè s'intenta assenyalar la importància de la Bíblia com a recuperació d'una memòria (llibre d'històries), fer una aproximació al text literari més clàssic dins del món occidental (que permet l'enteniment dels passatges presentats), assenyalar la voluntat de canvi basat en el cristianisme i traure de l'oblit de les noves generacions un text que ha influït tant en l'art de la nostra civilització i ens permet la seua interpretació en moltes ocasions. 

La tria dels fragments de l'Antic i del Nou Testament no suposen cap conflicte per a l'espectador no iniciat en la Bíblia perquè es remeten a l'ideari col·lectiu i festiu del nostre poble. L'espectador identifica els passatges ràpidament i, si més no, els situa dins del context festiu i religiós del nostre entorn: Eva, la serp i la poma; el Diluvi universal; el portal de Betlem i els 3 reis màgics; Herodes i la matança dels sants innocents... 



Però, millor que contar-vos el que passa i com ho fan, perquè no busqueu un dia per anar al teatre i veure aquesta nova creació de CRIT, Companyia de Teatre. Us entretindreu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.