Anit, Malatesta Teatre estrenava La mare coratge, una obra que ha obtingut diversos premis en els certamens: Concurs de Teatre Vila de Mislata i en la XVIII Mostra de Teatre Cullera a Escena (podeu trobar informació també a les xarxes socials del grup).
SINOPSI DE L'OBRA
La Mare Coratge, Anna Fierling, és una venedora ambulant que, per a sobreviure, esquiva hàbilment les diferències entre catòlics i protestants mentre segueix l'exèrcit suec amb una carreta arrossegada pels tres fills. Les estratègies per aconseguir l'èxit dels negocis, a costa de les misèries que va sembrant la llarga guerra, inclouran també els xantatges i les mentides.
En l'obra, la mare coratge esdevé un símbol del cost que comporten les guerres i de la projecció de la societat actual on les aliances entre guerra i comerç són ben evidents i interessades.
Malgrat l'esforç de la mare, a poc a poc els guanys esdevindran més minsos i les conseqüències de la guerra afectaran també els sentiments i el coratge d'aquesta dona.
«A la guerra -com diu Brecht- no és la gent del poble la qui fa els grans negocis.»
L'obra, basada en el text La mare coratge i els seus fills de Bertolt Brecht, és un text complicat perquè, a més del drama d'una família i de les misèries que escampa tota guerra (l'obra fa referència a la 'guerra dels trenta anys'), s'hi inclouen cançons i música que exigeixen d'una direcció acurada i d'una interpretació brechtiana, a l'estil dels números musicals del cabaret alemany.
El grup se n'ix amb prou solvència i transmet a l'espectador l'angoixa de la guerra i tots els tripijocs que s'hi generen al seu voltant. La guerra afecta als més dèbils i, en especial, a les dones, que han de sobreviure amb astúcia i coratge sobreposant-se a les dificultats més grosses, que les porten, en ocasions, a acceptar la prostitució o la realització d'estafes i enganys.
La mare coratge, en aquesta ocasió, està interpretada íntegrament per dones, una dificultat afegida que suposa entrebancs perquè no és gens fàcil haver de representar el paper de l'altre sexe i fer diversos personatges (en aquest cas són pinxos, soldats i un sacerdot, fonamentalment). A més a més, el treball exigeix diferents registres i un treball corporal i físic per part de les actrius, que es nota.
La música és un element clau per marcar el canvi d'escena i el pas del temps, així com alguns àgils moviments coreogràfics, la interpretació de cançons i la realització d'efectes visuals que marquen les diferents estacions de l'any i el pes del temps que portarà més misèria (magnífic l'efecte plàstic que reprodueix una nevada).
Perquè no s'hi fa referència explícita, jo no hauria de fer-ne cap a l'actualitat, però em venen al cap compres d'armament, encariment dels preus dels aliments, destrucció de bens i ciutats o la pèrdua de vides que generen guerres com la que es viu a hores d'ara a Ucraïna. Lamentablement, no és l'únic escenari bèl·lic actual al món on la pau és absent (abusos, morts, falta de justícia), per això he volgut afegir possibles paral·lelismes amb alguna de les escenes que connecten més amb l'actualitat. Potser l'espectador podrà extrapolar allò que passa a l'escenari i el que cada dia s'emet als telenotícies sobre algun lloc del món que entra en conflicte per l'interès i per a benefici d'uns pocs. A ben segur que, a escala diferent, observarà en escena, l'adquisició i venta d'aliments, la lluita per la vida, l'acceptació de suborns, la injustícia que paga el més dèbil.
L'obra s'hi representarà fins al diumenge 24 de setembre al Teatre Micalet de València. Val la pena poder valorar l'esforç que suposa alçar una obra com aquesta, feta en valencià i amb actrius que viuen el dia a dia en diferents professions, però que, quan pugen a l'escenari, actuen com a professionals.
REPARTIMENT: Carmen Aguado, Geni Cerveró Mas, Sara Nerea García, Teresa Llácer i Viel, Alicia Llorca, Rosa Navarro, Enri Sánchez i Paula Úbeda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.